perjantai 20. kesäkuuta 2014

Ihan paras juhannusaatto.....

Ihanaa juhannusta !


Mökki on pieni ja pimeä mutta se ei haittaa minua olen niin innoissani. Ei se että
rakastaisin mökillä olemista, ei totta vie. Meidän perhe on vasta muuttanut maalta
kaupunkiin ja varsinkin minä ja äitini emme maalle halua missään nimessä.
Korkeintaan linja-auton ikkunasta voimme sitä katsoa.
Tämä mökki onkin eri asia. Se on ystäväni perheen vuora mökki. Kaupungin
työläiset saavat edullisesti vuokrata mökkejä. Ystäväni perhe on yksi heistä.
Sulloudumme kaikki viisi mökkiin ja odottamani ihana juhannus voi alkaa.
Olen haltioissani jo siksi että isäni on hyvin jyrkkä päästämään minua 
ilman heitä mihinkään vaikka olen jo neljäntoista. Ihan käsittämätöntä
ja varsinkin ystävieni mielestä. Mutta tämän juhannuksen olen saanut 
luvan viettää ystäväni vanhempien valvovan silmien alla.
Olen niin innoissani vapauden tunteesta koska he taas ovat todella
ymmärtäväisiä vanhempia. Illan vietossa tanssimme muiden nuorten tavoin.
Grillaamme pallogrillillä minusta ihan maailman parasta makkaraa.
Valvomme aamuun asti ja torkumme seuraavan päivän. Aurinko paistaa
on kuuma. Ihan paras juhannusaatto.....

Ihmettelen joka juhannusaatto miten kummassa olen taas töissä ja kiire
mökille on kova, niinkuin tänäänkin. Kun teen työvuorolistoja en todellakaan
muista sitä sinä hetkenä. No ei se haittaa tässä ollaan, ovet lukossa ja kohti
kotia. 
Tavarat on onneksi pakattu. Mies, poika ja kani kyytiin niin matka mökille
voi alkaa. 
Voi että olen onnellinen mökistä ja siitä että ystävä perhe ottivat meidät
mukaan mökki "projektiin".
Houkutus kaupungissa koko kesän ei tuntunut hyvältä. Mies kaipasi 
kalavesiä ja poika  leikkikaveria ja minulle sellainen
samanhenkinen juttu kummani oli oikein tervetullut. Siispä yhteiselo
ystävä perheen kanssa samassa rintamamies talossa merenrannalla oli
mitä parhain ratkaisu. 
Juhannuksena niinkuin joka viikonloppu lämmitettiin sauna ja grillattiin
tietysti sitä maailman parasta makkaraa. Uudet perunat niitä ei ennen juhannusta
syöty. Se oli parasta silloin. Taidettiin me joskus kokon ympäri tanssiakin.
Joskus oli kylmä joskus taas kuuma. Mutta se oli ihan paras juhannusaatto....

Mies lähti hakemaan anoppia. Minä jäin kotiin koristamaan kakkua.
Vietämme aina anopin syntymäpäivää ja isännän nimipäivää yhdessä.
Ne kun sattuvat juhannukseen molemmat. Anoppi on ihan paras vieras.
Hän on niin onnellinen kun pääsee maalle meidän luo. Hänestä juhannuksena
kaupungissa on yksinäistä. Hieman nauramme toisillemme, ovathan ne 
muutkin mummot siellä juhannuksena. Vain harva on poissa.
Vietämme perinteistä juhannusta syöden hyvää ruokaa ja sitä
synttärikakkua. Anoppi ei halua saunaan, joten päätämme lämmittää
sen vasta juhannuspäivänä.
Kun ilta saapuu pyydämme anoppia jäämään yöksi ja hän jää...
Juhannuspäivänä hän kuitenkin jo haluaa kotiin ja täytämme hänen
toiveensa. Hän kiittää kovasti että on taas saanut olla meillä.
Me vakuutamme hänelle että se on mukavaa jos hän on viihtynyt
ja meistäkin on mukavaa kun hän oli.
Toisillemme puhumme myöhemmin kuinka vielä tulee aika
kun häntä ei enää ole. Nyt on mukavaa tuoda iloa myös hänelle.
Sellainen on ihan paras juhannusaatto....

Istumme kahdestaan terassilla ja juomme päiväkahvit. 
 Juhannus on hivenen kylmä.
Harmittelen niiden puolesta jotka ovat pienissä mökeissään. Mukana
lapsia jotka haluaisivat olla ulkona mutta vesi sade estää sen.
Harmittelen niiden puolesta kenellä paljon ystäviä tulossa viettämään
juhannusta ja ovat aikoneet telttailla.
Yritän unohtaa sanan harmittelen ja muokkaan sen uudelleen.
Ei mitkään säät voi pilata sitä tunnelmaa jonka sinä ja ystäväsi
luotte. Tunnelma ja tämä hetki se on ihan paras juhannusaatto.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti